8-WEEKSE MINDFULNESS TRAINING

 

Mindfulness kan helpen om…

Meer balans te ervaren
Beter om te gaan met stressvolle situaties
Minder te piekeren
Meer in het moment te zijn
Beter te slapen
Je ‘toolbox’ te vergroten waarmee je in het leven staat.

In het midden van de jaren ’70 heeft de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) ontwikkeld. Hij combineerde oosterse technieken met westerse psychologie om op een laagdrempelige manier aan te sluiten op de uitdagingen in de westerse wereld. En met succes. 
De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 uur waarbij je kennismaakt met de verschillende elementen van Mindfulness. Theorie en praktische oefeningen wisselen elkaar af. Thuis oefenen is een belangrijk onderdeel van de training om ervoor te zorgen dat je een stevige basis legt en de oefeningen ook koppelt aan je dagelijkse bezigheden en uitdagingen.

Ervaringen van deelnemers:

'Ik vond het een fijne en leerzame training. Het heeft mij inzicht en rust gegeven'.

'Bedankt voor je mooie manier van reageren op ons; rustig en wijs.'

'Ik vind Meike een fijne begeleidster, ze houdt het simpel & helder en ze is zonder oordeel, echt mindful'.

BREATHE, STEP BACK, THINK, THEN REACT

 

OWNING OUR STORY AND LOVING OURSELVES TROUGH THAT PROCESS, IS THE BRAVEST THING WE'LL EVER DO

 

COMPASSIE

Wat is Compassie

Compassie is liefdevolle vriendelijkheid geven aan jezelf en anderen. Verwant aan empathie, het vermogen om je in te leven.  Met zowel aandacht voor pijn en verdriet als voor succes en geluk.  
Het opmerken, laten zijn en omarmen van alle elementen van mens zijn.

8-weekse Compassie Training

Een belangrijke basis voor Compassie is opmerkzaamheid, bewustzijn. De training is een mooi vervolg op de Mindfulness 8-weekse omdat we voortbouwen op opmerkzaamheid en op een milde en vriendelijke manier aandacht geven aan dat wat er is. Compassie is iets anders dan medelijden. Compassie vraagt moed en ruimhartigheid, naar jezelf en naar anderen. Met de beoefening ontwikkel je een gezonde relatie met jezelf en meer empathie en openheid in de relatie naar anderen toe. 

Elementen uit de training zijn:

Inzicht in de emotie regulatie systemen van het brein 
Een veilige haven
De innerlijke criticus
Eigenwaarde versus zelfcompassie
Je kernwaarden ontdekken en laten bloeien
Gedeelde vreugde

Ervaringen van deelnemers:

'Een training waarbij je je eigen diepte induikt. Je ontdekt een nieuw gebied wat daarna niet meer weg te denken valt. Er ontstaat een nieuwe optie. Naast het vecht/vlucht/bevriezen mechanisme, het alternatief van liefdevolle compassie'. 

ACT

Wat is ACT

ACT staat voor Acceptance & Commitment Therapy. De focus van ACT ligt op het vergroten van de psychologische flexibiliteit. Deze is gestoeld op zes kernprocessen: Mindfulness, Acceptatie, Zelf als context, Defusie, Waarden en Toegewijde actie. 

 

Acceptatie: Het gevecht stoppen tegen ongewenste gedachten, gevoelens en sensaties en de bereidheid opbrengen om deze vervelende interne ervaringen de ruimte te geven, ze er te laten zijn. 

Defusie: Het leren afstand nemen van je gedachten, zodat je hierdoor niet wordt meegesleept.
Je leert te kijken naar je denken, in plaats van erdoor te worden rondgecommandeerd.
 Zelf als context: Het leren jezelf van een afstand te kunnen bekijken (het observerende zelf), los van je de rollen die invult, en de eigenschappen die je jezelf toedicht.
 Hier en nu: Psychisch aanwezig kunnen zijn, bewust stil kunnen staan bij de ervaringen van het moment in plaats van functioneren op de automatische piloot en steeds richten op de toekomt (of het verleden).
 Waarden: Op zoek gaan naar datgene wat er echt toe doet voor jou, wat jij als persoon
echt belangrijk vindt in het leven: zoals liefde. Het duidelijk krijgen van onze eigen waarden
is een essentiële stap voor een zinvol leven.
 Toegewijd handelen: Actie ondernemen gericht op datgene wat belangrijk is voor je (je waarden)
en je niet laten leiden door je problemen. Kort gezegd: leven naar je waarden door ernaar te handelen.

 

5-weekse training Time to ACT!

De ACT-vervolgtraining is zeer geschikt als vervolg op de Mindfulness training. Daar waar Mindfulness zich vooral richt op ‘acceptatie’ en ‘zijn’ richt ACT zich op het ontwikkelen van een innerlijk kompas in je leven. Gezamenlijk zorgen de oefeningen en metaforen uit deze zes zuilen, voor meer psychologische flexibiliteit. Hierdoor kun je beter omgaan met de grillen van het leven en zal je sneller geneigd zijn om die dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn. Naast de effectieve behandeling van een verscheidenheid aan psychopathologie*, is ACT ook zeer effectief als training om de kwaliteit van leven/algemeen psychologisch welbevinden te bevorderen. Hierbij hoef je dus geen klachten te hebben; ACT kan je helpen je eigen leven te optimaliseren. Iedereen kan dus baat hebben bij ACT!


*ACT is effectief bevonden voor: oa. Chronische Pijn, Depressie &  Angststoornissen.

 

Ervaringen van deelnemers:

'Het is wonderlijk om, zonder je leven drastisch te veranderen, dat leven anders en lichter te zien.

In zes individuele gespreken met Meike heb ik de principes van ACT leren kennen en toepassen.

Het was verhelderend en effectief. Meike kiest steeds de goede toon en de juiste nabijheid en afstand.'

LIFE IS NOT ABOUT WAITING FOR THE STORM TO PASS

IT'S ABOUT LEARNING HOW TO DANCE IN THE RAIN

 

INDIVIDUEEL

Het kan zijn dat je de voorkeur geeft aan één op één begeleiding. 
Nog steeds begeleid ik als coach mensen in het bedrijfsleven en graag maak ik ruimte en tijd vrij voor particulieren die kiezen voor een individueel traject op het gebied van Mindfulness, Compassie en ACT!.
Je kunt contact opnemen door mij een mail te sturen: info@mindfulness-lessen.nlDan bepalen we samen welke invulling voor jou het meest passend is. De standaardtrainingen of een maatwerktraject behoren beide tot de mogelijkheden.

UNPLUG TO RECONNECT!

 
Mindfulness in organisaties: Mindfulbizz

Purpose Led Present Leadership for Sustainable Change

 

Wij geloven dat iedereen leiderschap kan nemen voor een radicaal betere wereld.

Waarom?

Veel van de huidige problemen zijn ontstaan door disconnectie; van onszelf als onderdeel van de natuur, in de relatie met anderen en van het contact met onszelf en onze 'purpose'.  

 

Aandacht is key

Aandachtsmanagement is de sleutel om weer in contact te komen met onszelf en onze 'purpose'. Aandachtstraining helpt om ook in interactie met anderen en onder druk, te zijn en te handelen vanuit je 'purpose'. 


Wat levert het op?

30 jaar wetenschap:
Betere veerkracht onder stress
Langer concentratievermogen
Meer creativiteit en innovatie
Hogere emotionele intelligentie 
Authenticiteit en werkplezier

 

Testimonials:

'The sessions really helped me achieve a new level of clarity of mind and sense of purpose. It allowed me to address the problems and questions I was facing on my day-to- day activities, both at work and with my personal objectives, with much more depth and much more creatively. I would recommend to anyone, but especially to those that feel their schedules and minds are too cluttered with different things.'
Leonardo Moreno, Chief Risk Officer and Head of Strategy.

'I found the Mindful Leadership Training really helpful and meaningful. Meike has a very individually oriented approach which really brings additional value to the sessions. Flexible and willing to adapt to the busy schedule of people dealing with multiple tasks. I would recommend it to everybody who is willing to improve not only his/her management style but also to discover new, unknown personal strengths.' 
Nikolay Peychev, Communications Director Eurasia

 

Voor meer informatie: www.mindfulbizz.nl

MINDFULNESS LESSEN

MEIKE VAN TILBURG 
Cat 1 trainer, lid VMBN 

Amsterdam

Telefoonnummer: 06 3419 3150

Email: info@mindfulness-lessen.nl

​© 2016 by Meike van Tilburg. Design PAF creatie